Dojos
Hieronder vind je een overzicht van de dojo’s:
De eerstvolgende
Wat gaan we doen?
Daar moeten we nog even over nadenken… 😉
meer…
Gepland
Geweest
Wat gaan we doen?
We zijn weer te gast bij Mosadex! Ze hebben een grote ruimte met daarin een hele wand vol oude computers. Hun computer museum! Er zijn zelfs computers bij die ouder zijn dan sommige mentoren!!
We gaan aan de slag met mini computers: de Raspberry Pi en de Micro:bit.
meer…
Wat gaan we doen?
Heb je je ooit afgevraaagd wat die streepjes van een streepjes- of barcode betekenen? We gaan deze 111e dojo zelf streepjescodes maken! Lijkt je dat te moeilijk, dan mag je natuurlijk ook aan een van onze andere instructies werken.
meer…
Wat gaan we doen?
We zijn te gast bij internet hosting provider Rootnet. Zij werken hard om websites van bedrijven en instellingen op het internet beschikbaar te maken.
Hebben we het over het internet, dan hebben we het over technieken als HTML en CSS. Deze dojo staat dus in het teken van het maken van webpagina’s waarbij we deze technieken gebruiken.
meer…
Wat gaan we doen?
We gaan aan de slag met programmeertaal Hedy.
Je begint met Nederlandse zinnetjes en leert de basis. Stap voor stap ga je verder en leer je programmeren in Python.
Je maakt spelletjes of muziek en tekent figuren met een schildpadje!
meer…
Wat gaan we doen?
Deze dojo gaan we aan de slag met Scratch! Misschien heb je het al eens op school gedaan? Of als je nog niet zoveel ervaring hebt met programmeren, dan is Scratch erg leuk om mee te beginnen! We maken een spelletje of kunst. Of gebruiken de webcam en laten je programma reageren op wat de camera ziet!
meer…
Wat gaan we doen?
We zijn deze dojo te gast bij Mosadex e-Health aan het Keizer Karel plein.
Wat heel gaaf is, is dat we gebruik mogen maken van een grote ruimte met daarin een hele wand vol oude computers. Hun computer museum! Er zijn zelfs computers bij die ouder zijn dan sommige mentoren!!
Wat gaan we dan doen in deze bijzondere omgeving? Kunst maken met de computer! We hebben instructies met Scratch, Python en p5.js. Dus voor zowel kinderen met een beetje en met wat meer programmeerervaring zijn er uitdagende kunstwerken te maken - en zelf te bedenken.
meer…
Deze maand gaan we met Löve2D aan de slag en gaan we games maken. Löve2D is een 2D game framework gebaseerd op de programmeertaal Lua.
meer…
We gaan deze keer muziek programmeren met Sonic Pi.
meer…
We zijn te gast bij internet hosting provider RootNet. Dus we gaan aan de slag met technieken van het web!
meer…
We gaan aan de slag met Raspberry Pi Pico. Het kleine broertje van de Raspberry Pi waar we al eerder mee gewerkt hebben.
meer…
We gaan aan de slag op code.org, een site met het doel om kinderen tot 17 jaar informatica te leren. Van die site hebben we een paar instructies uitgezocht die vooral geschikt zijn voor de jongere kinderen die kennis willen maken met programmeren. Bijvoorbeeld met Minecraft of AI als thema.
meer…
Je mag deze keer zelf kiezen!
meer…
We gaan weer aan de slag met Processing. Mooie en kunstig animaties maken, of kleine spelletjes.
meer…
Een live dojo in de buitenlucht! We gaan deze zomermaand unplugged dus zonder computers aan de slag. Dat betekent wedstrijdjes levend programmeren, puzzelen op de Turing Tumble en complete chaos met RoboRally.
meer…
Je mag weer zelf kiezen!
meer…
Je mag deze keer zelf kiezen!
meer…
WhatsApp en SnapChat. Je gebruikt het misschien dagelijks.
meer…
ChatGPT, Dall-E, Stable Diffusion en MidJourney zijn voorbeelden van grote Machine Learning modellen die op het moment veel in het nieuws zijn.
meer…
We gaan weer aan de slag met Processing. Mooie en kunstig animaties maken, of kleine spelletjes.
meer…
Deze maand gaan we met Löve2D aan de slag en gaan we games maken. Löve2D is een 2D game framework gebaseerd op de programmeertaal Lua.
meer…
We zijn deze eerste dojo van 2023 te gast bij Mosadex e-Health aan het Keizer Karel plein.
meer…
We gaan programmeren met Python! En als Python nog wat moeilijk is, kunnen we je ook helpen met een leuke opdracht in Scratch.
meer…
Deze maand gaan we met aan de slag met de Ontbijtkoek Clicker en het maken van webpagina’s.
meer…
Deze maand gaan we met aan de slag met de Ontbijtkoek Clicker en Arduino.
meer…
Deze maand gaan we met aan de slag met machine learning. Grote kans dat je geen idee hebt wat je je hierbij moet voorstellen, het doel van de dojo is dan ook om daar een beetje verandering in te brengen. Kort gezegd gaat het erom dat we de machine, dus computer gaan proberen iets te learnen, dus leren - maar dan niet met opdrachten als “als dit gebeurt doe dan dat”. We gaan dit doen in Scratch dus het is handig als je daar al mee kunt werken.
meer…
Deze maand gaan we met de talen van het Internet aan de gang: HTML, CSS en JavaScript.
meer…
Bij deze dojo bepaal je zelf waar je mee aan de slag gaat, en helpen wij je daarbij (als je niet kunt kiezen kunnen we je daar ook bij helpen)! Dus wil je programmeren met Scratch, Python, of Löve, een webpagina maken of bijvoorbeeld een spel in MakeCode Arcade - schrijf je in voor de dojo en we helpen je met je uitdaging of opdracht. Zie bijvoorbeeld de projecten van de Raspberry Pi Foundation of die CoderDojo Nijmegen hier en hier heeft staan.
meer…
In juni is de dojo op een bijzondere locatie, we zijn namelijk te gast in Museum Het Valkhof. Wat gaan we daar doen? Kunst maken met de computer! We hebben instructies met Scratch, Python en p5.js dus voor zowel kinderen zonder als met wat meer programmeerervaring zijn er uitdagende kunstwerken te maken - en zelf te bedenken.
meer…
Na de afgelopen periode met online dojos en een tijdelijke stop, starten we op zaterdag 7 mei weer met een live dojo!
meer…
Wat gaan we doen?
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand zijn we weer te gast bij bibliotheek Zwanenveld. Wat gaan we daar doen? Kunst maken met de computer!
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand zijn we na lange tijd weer eens te gast bij de bibliotheek, en wel in de vestiging Zwanenveld. Wat gaan we daar doen? Programmeren met Python! En als Python nog wat moeilijk is, kunnen we je ook helpen met een leuke opdracht in Scratch.
meer…
Wat gaan we doen?
De vakantie is voorbij maar bij CoderDojo Nijmegen gaat de zomer nog even door met een live dojo in de buitenlucht. Deze maand kun je zowel zonder als met computer aan de slag. Dat betekent zowel wedstrijdjes levend programmeren, puzzelen op de Turing Tumble als de mogelijkheden van de micro:bit ontdekken.
meer…
Wat gaan we doen?
Een live dojo in de buitenlucht! Zoals ondertussen bijna traditie gaan we deze zomermaand unplugged dus zonder computers aan de slag. Dat betekent wedstrijdjes levend programmeren, puzzelen op de Turing Tumble en complete chaos met RoboRally.
meer…
Wat gaan we doen?
Het is al weer heel lang geleden, maar we kunnen eindelijk weer live! We gaan dan ook met een onderwerp aan de gang dat we online niet konden behandelen: de Arduino programmeren!
meer…
Wat gaan we doen?
Deze dojo ga je zelf een chatprogramma maken! Iets preciezer: je gaat aan de slag met het deel van het programma dat op jouw eigenlijk computer draait. Je leert hierbij hoe de talen van het web HTML, CSS en JavaScript werken.
meer…
Wat gaan we doen?
Bij deze dojo bepaal je zelf waar je mee aan de slag gaat, en helpen wij je daarbij (als je niet kunt kiezen kunnen we je daar ook bij helpen)! Dus wil je programmeren met Scratch, Python, of Love, een webpagina maken of bijvoorbeeld een spel in MakeCode Arcade - schrijf je in voor de dojo en we helpen je met je uitdaging of opdracht. Zie bijvoorbeeld de projecten van de Raspberry Pi Foundation of die CoderDojo Nijmegen hier en hier heeft staan. Let wel: opdrachten met Arduino, micro:bit e.d. zijn op afstand natuurlijk lastig te ondersteunen.
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand gaan we met een onderwerp aan de slag dat we nog niet eerder hebben behandeld, namelijk machine learning. Grote kans dat je geen idee hebt wat je je hierbij moet voorstellen, het doel van de dojo is dan ook om daar een beetje verandering in te brengen. Kort gezegd gaat het erom dat we de machine, dus computer gaan proberen iets te learnen, dus leren - maar dan niet met opdrachten als “als dit gebeurt doe dan dat”. We gaan dit doen in Scratch dus het is handig als je daar al mee kunt werken.
Kijk hier voor de introductie die we bij deze dojo hebben gegeven, hier staan ook een aantal links in om meer over machine learning te weten te komen.
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand gaan we met de talen van het Internet aan de gang: HTML, CSS en JavaScript om meer te leren over hoe je inhoud geeft aan een webpagina, hoe je deze er mooi uit kunt laten zien en hoe je er acties aan kunt toevoegen.
meer…
Wat gaan we doen?
Net als bij de afgelopen dojo bepaal je zelf waar je mee aan de slag gaat, en helpen wij je daarbij (als je niet kunt kiezen kunnen we je daar ook bij helpen)!
meer…
Wat gaan we doen?
We konden weer eens niet kiezen en daarom mag jij dat dit keer doen!
meer…
Wat gaan we doen?
We sluiten het jaar muzikaal af: de laatste dojo van het jaar gaan we aan de slag met Sonic Pi. De code die je in dit programma schrijft, knalt vervolgens uit je luidsprekers!
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand gaan we met de talen van het Internet aan de gang: HTML, CSS en JavaScript om meer te leren over hoe je inhoud geeft aan een webpagina, hoe je deze er mooi uit kunt laten zien en hoe je er acties aan kunt toevoegen.
We gebruiken voor de dojo het online chatprogramma Jitsi, waardoor de mentoren je gewoon kunnen helpen als je vast komt te zitten bij een opdracht - eigenlijk net als anders dus!
meer…
Wat gaan we doen?
Na twee maanden “live” deze maand weer een online dojo, dit keer met de ruimte als thema! Je kunt deze dojo aan de slag met opdrachten in Scratch, Python of MakeCode Arcade:
- als je nog geen of weinig programmeerervaring hebt is Scratch de beste keuze
- als je klaar bent om “echte” code te schrijven kun je gaan programmeren in Python - doe dan bijvoorbeeld mee aan de Astro Pi challenge en laat jouw eigen geschreven computercode uitvoeren op het ruimtestation ISS!
- Met MakeCode Arcade kun je “retro” spelletjes programmeren (vraag maar aan je ouders) op zowel een Scratch-achtige manier als met Python.
meer…
Wat gaan we doen?
Deze maand mogen de robots hun kunsten weer vertonen. We gaan in ieder geval aan de slag met de micro:Maqueen, een veelzijdig robotje met een micro:bit als hersenen. Hopelijk is ook de mBot weer van de partij. Beide robots zijn te programmeren met een Scratch-achtige taal en met “echte” code - voor elk wat wils dus.
meer…