Materiaal

 

Boe-Bots


Voor CoderDojo #14 mochten we Boe-Bots lenen van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

 

Construct 2


Bij CoderDojo #17 hebben we via deze introductie tutorial een 2D Shooter spelletje gemaakt met Construct 2. We hebben ook een pdf van de tutorial.

 

Corona & Lua (apps bouwen)


Op onze 2-jarige verjaardag (#25) zijn we apps gaan bouwen met instructies van CoderDojo Rotterdam. We hebben zelf een korte ‘getting started’ uitleg geschreven om het opstarten wat gemakkelijker te maken: download de Getting Started uitleg.

 

GameMaker


Met GameMaker Studio kun je redelijk gemakkelijk aan de slag om je eigen game te bouwen. Met onderstaande instructies (gemaakt door Paul) bouw je in 5 lessen de basis voor een platform game.

Hier zijn ook wat plaatjes en geluiden voor als je GameMaker aan de slag gaat: download resources

 

HTML


Instructie HTML

De instructiekaarten die we tijdens CoderDojo #4 hebben gebruikt kun je hieronder downloaden als PDF. Je kunt de Engelse variant ook vinden op Google Drive. Voor onderstaande instructies heb je om te beginnen deze bestanden nodig.

Instructie FTP

Om je website online (op internet) te zetten heb je een webserver (ftp server) nodig. Als je login gegevens hebt voor een ftp server, kun je deze ftp instructie gebruiken om je website te uploaden.

 

Javascript


Bij CoderDojo #9 hebben we voor het eerste gekeken naar Javascript, met behulp van onderstaande instructiebladen. De Engelse variant vind je op CoderDojo Kata. Voor onderstaande instructies heb je om te beginnen deze bestanden nodig.

Bij CoderDojo #12 zijn we opnieuw met JavaScript aan de slag gegaan. Dit keer hebben we een Snake game gebouwd. De opdrachten en oplossingen kun je vinden in dit GitHub repository.

 

jQuey

Voorbeeld code jQuery: voorbeeld

 

Lego Mindstorms


Ook de Lego Mindstorms (CoderDojo Nijmegen #3) waren geleend van het iXperium Arnhem. Mochten we in de toekomst weer met Lego Mindstorms aan de slag gaan, dan heb je de NXT Software nodig. Je kùnt ook de nieuwere EV3 software gebruiken, maar die bleek tijdens CoderDojo niet zo goed met oude NXT sets overweg te kunnen.

 

Löve


Tijdens CoderDojo Nijmegen #16 hebben we met de Löve gameengine een 2D Shooter gemaakt. Je kunt het archief dat we gebruikt hebben via onderstaande link downloaden:

CoderDojo Nijmegen – Löve 2D Shooter

Tijdens CoderDojo Nijmegen #33 hebben we onderstaande Löve instructie voor het eerst behandeld:

 

Makey Makey


De Makey Makey’s die we gebruikt hebben tijdens CoderDojo Nijmegen #2, waren deels geleend van het iXperium Arnhem en deels van onze mentoren. Je hebt er geen software voor nodig en zijn voor ongeveer € 50,- online verkrijgbaar.

 

Mbot & Arduino


Zie de instructies van Pieter op WebTinq.

Minecraft


Voor CoderDojo #22 hebben we de Minecraft opgaven aangepast, je kunt de Redstone Opgaven Minecraft.

 

PHP

  1. Maak een Cloud9 account aan
  2. Importeer bij het aanmaken van je account de PHP workshop van CoderDojo Rotterdam vanaf GitHub (https://github.com/CoderDojoRotterdam/WorkshopPHP.git). Zie ook dit screenshot voor de juiste instellingen.
  3. Na importeren kun je je project starten via “Run Project”. Via “Preview running project” kun je je project bekijken en de opdrachten doorlopen.
  4. Als je aanpassingen hebt gedaan, druk je op “Stop” en start je je project opnieuw via “Run Project”. Ook de preview moet je opnieuw laden.

 

Raspberry Pi en Kano Computer


Je kunt je Raspberry gemakkelijk omtoveren naar een ander type computer door er een geheugenkaart met een ander besturingssysteem in te stoppen. Er zijn heel veel besturingsssystemen beschikbaar voor Raspberry, we hebben er hier vier voor je uitgezocht:

Soms heb je Win32 Disk Imager nodig om het (image van je) besturingssysteem op je geheugenkaart te zetten.

 

Ruby


We gebruiken hiervoor de Ruby instructies (Sushi cards) van de Nederlandse Kata pagina.

 

Scratch


Voor Scratch gebruiken we onder andere materiaal van CoderDojo Belgium. Muizen vangen en de Scratch Uitdagingen herken je misschien wel van onze Dojo’s. Op Google Drive heeft CoderDojo Belgium nog veel meer materiaal staan.

Het Scratch boekje met opdrachten dat we bij CoderDojo Nijmegen gebruiken komt van de TU Delft.

Op de Help-pagina van Scratch kun je Engelstalig materiaal, zoals instructiekaarten en -filmpjes, vinden.

 

Sonic Pi


Met Sonic Pi kun je muziek maken met code. Je kunt beginnen met deze instructies.

Als je bij Les 8 bent, kun je het volgende script met Sinterklaas muziek gebruiken. Ook hebben we wat Sinterklaas samples voor je geregeld (zie Tutorial 3.6 in Sonic Pi voor het gebruik van externe samples).

 

TinkerCAD


CoderDojo #6 ging over 3D tekenen en 3D printen. We hebben hiervoor het door CoderDojo Rotterdam vertaalde TinkerCAD boekje gebruikt.

 

WebTinq


WebTinq is bedoeld om kinderen te leren websites te programmeren in HTML en CSS. Gemaakte websites kunnen direct online gepubliceerd worden. Gebruik de WebTinq Instructie om te beginnen.

Zie ook:

 

DigiDuck


De ´hardcopy´ digiducks zijn op, maar digitaal vind je ze hier:
Digiduckdigiduck